כיצד להאריך את חיי הסוללה של המחשב הנייד

10

-פרסומת-

לשמור על חיי הסוללה של הלפטופ
ככה שומרים על הבטריה

-פרסומת-

מדריך כיצד להאריך את חיי הסוללה של המחשב הנייד?

הסוללה של המחשב הנייד היא הרכיב המבדיל את המחשב הנייד ממחשב נייח (מחשב שולחני). כאשר המחשב הנייד יפעל ללא סוללה המחוברת אליו (ברוב הניידים החדשים הסוללה היא נשלפת) הוא יתפקד כמחשב נייח לכל דבר משום שלא נוכל לנייד אותו ממקום למקום. מעבר לכך, כיוון שסוללות הינן רכיב האוגר חשמל ופורק אותו, הן רכיב מתכלה אשר מאבד את חייו עם הזמן. לכן, יש צורך לשמור על חיי הסוללה של המחשב הנייד במידת האפשר על מנת לדחות את מועד ההחלפה של הסוללה וליהנות ממחשב בעל יכולת ניידות למשך זמן רב יותר. כיום הסוללות הנפוצות הינן מסוג ליתיום יון.

להלן טיפים לשמירה על חיי הסוללה במחשב הנייד באמצעות מעבר למצב צריכת חשמל נמוכה:

–         כשניתן, השתמשו בבהירות נמוכה של מסך המחשב. מסכי לפטופים בטכנולוגית ה-LED אשר כיום מהווים סטנדרט חדש למחשבים הניידים בשוק, צורכים בפני עצמם הרבה פחות חשמל ממסכי LCD  של של הדורות הקודמים, ועם זאת עדיין מהווים רכיב בזבזני ביחס לשאר רכיבי המחשב.

–         כבו את המסך כשאינכם משתמשים במחשב לזמן מה. ניתן להגדיר למערכת ההפעלה לעשות זאת עבורכם באמצעות הגרות צריכת החשמל.

-פרסומת-

–         כבו את כרטיסי הרשת האלחוטיים כאינכם זקוקים להם. בין עם אלו כרטיסים בטכנולוגיית ה-WIFI, אינטרנט סלולרי 3G, או Bluetooth. אלה נחשבים בזבזנים אמיתים, במיוחד השניים הראשונים.

–         המנעו מלסחוט את תאי הסוללה. כלומר לרוקן אותם בזמן קצר יחסית בכך שתמענו מלהריץ יישומים תובעניים כמו משחקי מחשב כבדים או תוכנות עריכה וגרפיקה בזמן המחשב משתמש בסוללה בלבד. יישומים אלה מאמצים את המעבד והמאיץ הגרפי ומביאים לצריכת אנרגיה גבוהה ברמה קריטית. כמו כן, הם גורמים ללפטופ לפלוט חום רב המזיק לסוללה, כתוצאה מכך המאווררים מסתובבים מהר יותר וסוחטים עוד יותר אנרגיה מן הסוללה. סחיטת תאי הסוללה, התרוקנות התאים במהירות רבה מדי מזיקה לסוללה ומקצרת את חייה באופן משמעותי.

–         כבו באופן זמני תהליכים או תכונות לא חשובים העשויים לפגוע בחיי הסוללה שלכם כמו למשל שומר מסך, שינוי טפט שולחן העבודה בהפרשי זמן קצרים או סריקת אנטי-וירוס בזמן שהמחשב לא מחובר לחשמל.

להלן טיפים נוספים:

–         הטעינו את סוללת המחשב הנייד רק כאשר אחוזי האנרגיה הנותרת בה יורדת לאחוז נמוך כמו ל-30% ומטה. הטענה חוזרת של הסוללה מאחוז גבוה למלאה כמו מ-90% ל-100% מנצלת את תאי הסוללה בתחום זה ולא בתחומים אחרים כך שנותרים תאים בסוללה בעלי קיבולת שונה מתאים אחרים. הדבר פוגע באיכות השימוש בסוללה ובמאזן הקיבולת של האנרגיה בין תאי הסוללה.

–         בצעו כיול לסוללה מדי 30 הטענות. כיול פירושו ריקון תכולת הסוללה ל-0 אנרגיה והטענה מחדש ל-100%. הדבר תורם ל"רענון" תאי הסוללה, במיוחד לתאים שאינם בשימוש רוב הזמן.

–         המנעו מחימום הסוללה. חום פוגע משמעותית ביכולת הסוללה לאחסן אנרגיה חשמלית. מדובר כאן בסוללה של המחשבים הניידים  מסוג Lithium ION. הדבר יכול להגרם ע"י הרצת יישומים טובעניים במחשב הנייד המביאים לפליטת חום לכיון הסוללה. לכן, בזמן הרצת יישומים כאלה, מומלץ להוציא את הסוללה מן המחשב ו/או להשתמש במשטח קירור לסוללה.

-פרסומת-

עשוי לעניין אותך
  1. אהרון הגיב

    תודה רבה על הטיפים 🙂

  2. עילום שם הגיב

    מילה מאמר טוב!

  3. אוסנת הגיב

    תודה רבה על הכתבה החשובה.
    אתה כותב לעשות כיול כל 30 הטענות, אבל המחשב מכבה את עצמו כאשר הסוללה מגיעה לכ-6% ולא נותן לרוקן אותה ל-0
    מה עושים?

    1. יוסי לישה הגיב

      הכוונה היא לא לעשות זאת בצורה הידנית שהיא לא נוחה ולא הכי בטוחה, אם כי בכל זאת ניתן.

      מחשבים ניידים באים על פי רוב עם תוכנה של היצרן הכוללת פונקציה לכיול הסוללה,
      ואם לא התוכנה קיימת באתר היצרן וזמינה להורדה ולהתקנה.
      זו השיטה הנכונה^^.

  4. רררר הגיב

    האם השארת המטען מחובר למחשב גם לאחר שהבטריה התמלאה במלואה, מזיקה לבטריה? או שכאשר הסוללה מתמלאת במלואה, המטען עוקף אותה ומביא את החשמל אוטומטית למחשב, והבטריה לא "עובדת קשה"?

    במילים אחרות, השארת הבטריה באופן קבוע בתוך המחשב בד בבד חיבור למטען במשך חלק נכבד מהזמן שבו המחשב דולק – עשויה לקצר את תוחלת החיים של הבטריה?

    1. יוסי לישה הגיב

      שלום אענה לך על כל מה ששאלת במספר נקודות:

      – כאשר המחשב מחובר לחשמל בקיר ולסוללה בו זמנית- החשמל עובר קודם כל לפעולת המחשב ולאחר מכן, אם יש צורך (סוללה לא טעונה לאחוז המלא) לסוללה, על מנת שתטען.
      – בזמן שסוללה נטענת היא לא מספקת כוח למחשב!

      – אין שום בעיה שהסוללה תיהיה טעונה במלואה ובאותו זמן המחשב יהיה מחובר לקיר, כי ההטענה תפסק. אך חשוב להבין שהתאים של כל סוללה נפרקים מעצמם כאשר עובר הזמן (גם אם המחשב לא משתמש בה) ולכן אחרי זמן מה שיכול לנוע משעות בודדות ועד ימים ספורים (תלוי באיכות הסוללה ותנאים חיצוניים) אחוזי הסוללה הטעונים ירדו מ-100% לפחות כמו למשל 98% (ראה טיפ נוסף מספר 1) ואם לפי הגדרות של מערכת ניהול הכוח של המחשב שלך הסוללה תטען מחדש מיד כאשר היא תרד מ-100% אפילו באחוז בודד יש בכך נזק שיפגע בסוללה ויורגש בכך שהיא תוכל לצבור פחות אנרגיה.
      המלצה לעניין זה- תגדיר למחשב הנייד שלך שיטעין את הסוללה רק כאשר האחוז שלה יורד מתחת ל-50%, למשל 30%-40%, כך הסוללה תיטען באופן אחיד יותר מה שלא יזיק לה כמו שהיא תטען כל פעם מ-9X% ל-100 (התאים שלה בתחום הזה יפגעו הרבה יחסית לתאים אחרים). הגדרה זו זמינה בחלק מהמחשבים הניידים כיום, והיא נגישה דרך הגדרות צריכת החשמל בתוכנת יצרן המחשב.

      1. רררר הגיב

        וווואוו, תודה על התשובה המהירה, המפורטת והיעילה.
        רק חבל, לא מצאתי במחשבי אפשרות להגדיר כזה דבר…
        המחשב שלי מסוג HP 650 NoteBook PC
        מכיר במקרה?

        ושוב תודה!
        שנה טובה ומתוקה, כתיבה וחתימה טובה!!!

        1. יוסי לישה הגיב

          לא מכיר באופן אישי.
          שמחתי לעזור.
          כל שאלה אתה מוזמן לשאול בעמוד הפייסבוק של סמארטק מחשבים.
          שנה טובה!

  5. נעמי הגיב

    תודה על ההסבר המקצועי והמפורט,
    סוף סוף הבנתי מה עומד מאחורי הרעיון של ריקון הסוללה לפני הטענה

  6. מיכל הגיב

    טיפ נוסף – אורך החיים של הסוללה נקבע גם לפי מספר התאים שלה – ככל שיש יותר תאים כך אורך חיי הסוללה ארוך יותר, ולכן העדיפו לקנות סוללה למחשב נייד עם מספר מקסימלי של תאים.

הגב

לא נפרסם את האימייל שלך.

רק לוודא זריז שאתה אנושי *